Iconography. Perseveranza On page 563 of De Ripa, Iconologia, 1644, it is stated how the artist should deal with the representation of the personification of Volhardinge. 'Perseveranza. Persistence. A Woman dressed in white and black, which paints, being the most spaced of all paints, signify a steady contrast. On her head she must have a wreath of velvet flowers, also called Amaranth, well and fresh, from which wreaths are then made in the Winter, by which perfect Nature have obtained the name Nimmer-dor (never-withered). In such a way, the Perseverance is also maintained and preserved in its being. She embraces a laurel branch, from a tree that Ruscellus and Donus represent for Perseverance, looking at its effect, because it always keeps the leaves and bark of the tree green.' Vittoria. 'A woman, winged, standing on the bow of a Ship, holding in her right hand a laurel wreath, and in the left a Palm branch, and titled Victoria Navalis .......' The Nikè of Samothrace is used here, perhaps the Louvre's most famous work after Mona Lisa. In contemporary form and meaning, this electronic may be the comparison with a work of art from earlier times, if ever made. (excuse for mediocre English) Iconografie. Perseveranza. Op pagina 563 van De Ripa, Iconologia, 1644, staat vermeld hoe de kunstenaar met het verbeelden van de personificatie van Volhardinge moet omgaan. 'Perseveranza. Volhardinge. Een Vrouwe in 't wit en swart gekleet, welcke verwen, om datse de uytstekenste onder alle verwen zijn, een vast opset bedieden. Op 't hoofd salse hebben een krans van fluweele bloemen, anders Amarant geheeten, welcke bloeme, wanneerse gepluckt is, bewaert wort: en nae dat alle andere bloemen vergaen zijn, soo wort dese, met waeter besprenght zijnde, weder levendigh en frisch, waer uyt dan kranskens in den Winter gemaeckt worden, door welckers volmaeckte Natuyre, dieselve den naem Nimmer-dor verkregen hebben. Op dusdanige maniere wort oock de Volhardinge onderhouden en in haer weesen bewaert. Zy omarmt een Lauwer, een boom die Ruscellus en Donus voor de Volhardinge stellen, siende op haere werckinge, om datse de blaeders en de schorse van den boom altijd groen houd.' Vittoria.'Een Vrouwe gevleugelt, staende op de steven van een schip, houdende in de rechter hand een krans, en in de slincker een Palmtack, mette letteren Victoria Navalis.......'. Gebruikt is de Nikè van Samothrake, na Mona misschien wel het beroemdste werk van het Louvre. In hedendaagse vorm en betekenis kan dit de vergelijking zijn met een kunstwerk uit vroegere tijden, indien het ooit gemaakt is.