Iconography. PURGATIONE / Suyveringe. Purgatione, the purification (of sins) cf. Purgatorium of Dante, Divina Comedia. In the end, the opera still has to take a turn. Eurydice has returned to the realm of ghosts, another vague woman's head can be seen. Orpheus wanders through the landscape and is joined by Echo who is only a voice. The sound waves of these two, which are the background, extinguish against the mountains, here the chalk cliffs of the French coast. Orpheus' mighty weapon ceases and falls apart - a painting by De Chirico. Apollo, a musical opposite in the world of the gods, meets him - another painting by De Chirico, and invites Orpheus to come to the higher realm of the gods to admire Eurydice's shadow with him - space travel takes us into those higher spheres - Apollo project - and the capsule, with the door open, will lift Orpheus there. This makes him the first and only living earthly being to end up in the world of the gods, between the stars and planets whose names they bear there. Our first and real human step into the universe - that of Neil Armstrong - has been immortalized in a digital tile as the main theme in the center. That ends well, all right? Joy? Yes, and that's how the opera began, with a dance. It also ends in this way, here with a moresque, an originally Eastern saber dance. A strange ending in our eyes, only a minute after the ascent in a cloud of Orpheus after so much misery. The spectators of a play were also not used to a bad ending. That will be embalmed with music and dance for a while. Iconografie. PURGATIONE / Suyveringe. Purgatione, de zuivering (van de zonden) vgl. Purgatorium van Dante, Divina Comedia. Naar het einde moet de opera nog een wending krijgen. Eurydice is terug naar het rijk der schimmen, nog een vaag vrouwenhoofd is te zien. Orpheus dwaalt door het landschap en krijgt gezelschap van Echo die alleen nog een stem is. De geluidsgolven van deze twee, die zijn de achtergrond, doven uit tegen de bergen, hier de krijtrotsen van de Franse kust. Orpheus' machtige wapen verstomt en valt uiteen - een schilderij van De Chirico. Apollo, een muzikale tegenpool in de godenwereld komt hem tegemoet - een ander schilderij van De Chirico, en nodigt Orpheus uit om naar het hogere godenrijk te komen om samen met hem Eurydices schaduw te kunnen bewonderen - de ruimtevaart brengt ons in die hogere sferen - Apolloproject - en de capsule, met open deur, zal Orpheus daarheen opheffen. Daarmee wordt hij het eerste en enige levende aardse wezen dat in de godenwereld terecht komt, tussen de sterren en planeten wiens namen zij daar dragen. Onze eerste en reƫle menselijke stap in het heelal - die van Neil Armstrong - is vereeuwigd in een digitale tegel als hoofdthema in het midden. Eind goed, al goed? Vreugde? Ja, en zo begon de opera ook, met een dans. Ook zo eindigt die, hier met een moresque, een oorspronkelijk Oosterse sabeldans. Wel een vreemd einde in onze ogen, pas een minuutje na de opstijging in een wolk van Orpheus na zoveel ellende. De toeschouwers van een theaterstuk waren ook niet gewend aan een slechte afloop. Dat wordt met muziek en dans nog even weggebalsemd.